Monday, 12 November 2012

BAHAGIAN 2: APA ITU RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN?


RPT seharusnya BUKAN DI CARI, tetapi dihasilkan sendiri oleh kita yang mengajar atau lebih baik oleh ahli kumpulan panitia mata pelajaran tersebut di sesebuah sekolah. Ini bukan pendapat saya, tetapi ianya juga hasrat dan kehendak kementerian sendiri terhadap kita. Malangnya keperluan ini jarang dapat difahami dengan baik oleh kita sendiri untuk direalisasikan di sekolah. Hasilnya, pengajaran kita jadi tidak berfokus dan pastinya matlamat sukar dicapai. Buktinya berapa ramai rakan-rakan kita yang tidak mampu menghabiskan sukatan pelajaran kurikulumnya sepanjang tahun tersebut. Setiap tahun saya bertanyakan kepada peserta-peserta kursus yang saya hadir sebagai penceramah, berapa ramai yang boleh dan mampu menghabiskan sukatan pelajaran masing-masing di sekolah. Maka di situ saya dapati lebih 60% di kalangan kita gagal! Apa puncanya? Dimana silapnya? Adakah silap kurikulum yang digubal? Adakah silap pihak sekolah yang memberi tugas terlalu banyak kepada guru hingga kita terlalu terbeban? Namun berapa ramai yang dapat bertanya kepada diri sendiri,dimana silap diri kita sendiri sebagai guru hingga gagal mengajar kesemua tajuk / sukatan yang telah disediakan. Siapa yang rugi? Sudah pasti anak-anak didik kita. Sukatan kurikulum yang mereka perlu belajar itu adalah hak mereka, dan mengapa kita tidak memberikan hak mereka itu sepenuhnya? Mari sama-sama kita fikirkan.

MENGAPA?
Mengapa saya beriya-iya benar menyuruh dan menggalakkan rakan-rakan guru merancang sendiri RPT mereka? Persoalan ini bagi saya telah saya jawab dalam perenggan di atas. Terlalu banyak kelemahan bilamana RPT tidak dirancang sendiri oleh guru mengikut takwim semasa sekolahnya. Akan saya sambung penjelasannya nanti.

CUBA FIKIRKAN
Saya ingin mengajak rakan-rakan guru agar sama-sama melihat RPT yang banyak dikongsikan merata-rata di internet. Pernah tak kita meneliti RPT tersebut sebelum ianya kita jadikan rancangan pengajaran sepanjang tahun untuk kita? Bagi yang meneliti dan menyesuaikan dengan takwim sekolahnya, saya ucapkan tahniah. Tetapi dari pengamatan saya, amat jarang yang dapat meneliti RPT tersebut. Kebanyakkannya hanya menerima bulat-bulat perancangan yang berhelai-helai tersebut tanpa diteliti dan disemak, kemudian dicetak, dibukukan dan disediakan dengan kemas dan cantik di dalam buku rekod mengajar masing-masing. Bila nak buat rancangan pengajaran harian (RPH), maka kita pun terus merujuk minggu pengajaran kita dan minggu pengajaran dalam RPT, seterusnya diadaptasikan di dalam buku rekod mengajar. Benarkan? 

Kita hanya percaya kepada yang membuat perancangan tersebut. Bagi kita, sudah tentu yang merancang dan menyediakan RPT ni orangnya hebat! Kalau tak hebat, tak kan dia boleh buat. Kita tak hebat sebab kita tak boleh buat RPT sendiri. Kalau kita hebat, kita pun boleh buat RPT sendiri macam mereka. DAN SEMEMANGNYA KITA ADALAH HEBAT! Dan sebenarnya kita sangat mampu menyediakan RPT kita sendiri yang sama-sama hebat! Malah RPT kita lebih baik dan boleh dituruti hingga akhir tahun dan mampu mencapai objektif yang disasarkan. Nanti saya kongsikan rahsianya.

PENGAMATAN
Dari pengamatan saya, kebanyakkan RPT yang dikongsikan diinternet perlu diteliti, dinilai dan diubah suai mengikut kesesuaian kita dan bukannya diterima bulat-bulat. Saya ingin sentuh mengapa ianya tidak boleh diterima bulat-bulat.

PERTAMA : Bilangan Minggu.
Dari beberapa RPT yang saya lihat di internet, ada berbagai-bagai jumlah minggu yang disusun. Ada yang merancang untuk 40 minggu pengajaran, ada pula yang merancang hingga minggu maksimum iaitu 42 minggu. Dari sini saya ingin mengajak kita sama-sama berfikir. Adakah kita mengajar sepanjang tahun ini selama 42 minggu? Atau 40 minggu? Atau kurang dari itu? Cuba semak takwim sekolah masing-masing. Kerana itu saya selalu tekankan, RPT mesti dibuat mengikut takwim persekolahan masing-masing.

KEDUA : Ikut Takwim Masing-masing.
Sememangnya RPT mesti dirancang sendiri oleh guru atau panitia dengan berpandukan takwim sekolah masing-masing.

Ketiga : Objektif dan Sukatan
Persoalan ketiga ini adalah berkaitan dengan satu soalan yang pernah diajukan kepada saya oleh beberapa orang guru yang ingin belajar menyediakan RPT sendiri daripada saya. Saya puji guru ini dan bangga dengannya. Soalannya berbunyi, "Objektif pengajaran perlu di letak atau tidak dalam RPT?"

Bagi menjawab soalan ini, saya telah menjawabnya dengan beberapa soalan. Sekiranya dia dapat menjawab soalan saya tersebut, barulah saya akan menjawab soalannya. Soalan bagi jawapan soalan tersebut ialah, 
"Cuba sebutkan sebab kenapa kita semua perlu sediakan Huraian Sukatan Pelajaran (HSP) atau Dokumen Standard (DS) atau Dokumen Kurikulum (DK) dalam buku rekod pengajaran kita? Adakah ianya hanya untuk memenuhi syarat permintaan pentadbiran agar ianya mesti ada dalam buku rekod mengajar kita sebagai hiasan? Atau adanya dokumen kurikulum tersebut untuk menjadi rujukan kita bila merancang sesuatu pengajaran harian? Dan bila masa pula kita perlu merujuknya?

Saya fikir jawapan bagi soalan-soalan yang saya baru ajukan ini boleh menjawab soalan samada perlu atau tidak kita letakkan objektif dalam RPT kita.

Sebenarnya bukanlah menjadi satu isu atau masalah samada kita nak menentukan objektif pengajaran dalam RPT atau membiarkan ianya kosong dan akan ditentukan kelak ketika kita merancang pengajaran harian. Bagi saya, tidak menentukan objektif pengajaran terlalu awal lebih baik dan mudah malah menjadikan RPT kita lebih ringkas, fleksibel dan mudah untuk dituruti seterusnya dapat memandu kita untuk melengkapkan pengajaran bagi kesemua sukatan pelajaran atau tajuk pengajaran yang telah digariskan.

Menentukan objektif pengajaran terlalu awal juga bagi saya telah menyekat perkembangan murid-murid kita. Seandainya kita telah memilih dan menentukan beberapa objektif yang tersusun di dalam dokumen kurikulum untuk dijadikan objektif pengajaran kita sepanjang tahun terhadap murid-murid ktia, bererti kita hanya meletakkan satu aras pencapaian sahaja kepada murid-murid kita. Berbanding dengan kita membiarkan waktu yang menentukan untuk kita menurunkan atau menaikkan objektif pengajaran kita bergantung kepada tahap pencapaian murid-murid kita, bagi saya itu lebih baik.

Bagi saya juga, apa yang penting di dalam RPT adalah perancangan dari sudut agihan minggu pengajaran yang kita akan mengajar dengan tajuk-tajuk dan sub tajuk agar kesemuanya dapat ditamatkan sebelum berlangsungnya penilaian pertengahan atau akhir tahun, dan bukannya pada minggu akhir persekolahan yang sudah pasti bukan minggu pembelajaran murid. Manakala objektif pengajaran bagi saya boleh dirujuk sepanjang masa di dalam HSP atau DS sewaktu kita merancang pengajaran harian (RPH). Dengan ini kita akan sentiasa menggunakan dokumen kurikulum sebagai panduan untuk kita menentukan matlamat pengajaran kita dan pastinya tidak akan jauh tersasar dari kehendak kurikulum itu sendiri. Berbanding dengan guru yang langsung tidak pernah menyentuh dan membuka dokumen kurikulum tersebut malah tidak tahu dan tidak faham kehendak kurikulum yang sedang diajarinya kepada anak-anak muridnya. Buktinya, berapa ramai guru-guru tidak faham dan tidak tahu mengajar 4 kemahiran berbahasa. Baginya murid faham dan boleh buat sudah memadai sedangkan itu bukanlah matlamat utama kurikulum bahasa Arab yang kita sedang laksanakan ini. Kecenderungan dalam kemahiran berbahasa itulah yang menjadi pokok keutamaan kepada murid. Namun berapa ramai yang tidak menyedarinya kerana jauhnya diri kita dengan dokumen kurikulum tersebut.

Akhir kata buat kali ini, saya mendoakan agar kita semua sentiasa diberi bimbingan dalam melaksanakan amanah yang amat berat ini. Perkongsian untuk fungsi dan manfaat yang lebih besar adalah lebih baik dari pemberian yang tidak memberi apa-apa makna. Inilah yang cuba saya sampaikan. Namun ramai yang tidak menyedarinya. Bagi yang faham, saya ucapkan tahniah dan terima kasih kerana andalah guru cemerlang yang diharapkan untuk membentuk generasi berilmu dan bertaqwa, insyaAllah. Kesungguhan itu adalah jalan menuju keabdian pada Yang Esa. Manakala sikap sambil lewa dan acuh tak acuh adalah jalan kematian.

***Contoh RPT saya sila klik disini untuk muat turun

No comments:

Post a Comment